CHEERS! - Reisverslag uit Dewsbury, Verenigd Koninkrijk van Ruben Vermorken - WaarBenJij.nu CHEERS! - Reisverslag uit Dewsbury, Verenigd Koninkrijk van Ruben Vermorken - WaarBenJij.nu

CHEERS!

Door: Ruben Vermorken

Blijf op de hoogte en volg Ruben

08 April 2011 | Verenigd Koninkrijk, Dewsbury

Beste mensen uit de lage landen!

Hier is mijn eerste echte reisverhaal. Ik ben nu twee weken in Engeland, en aardig aan het integreren.
Mensen die weinig tijd hebben om mijn verhaal te lezen onderstaand een samenvatting in twee woorden:
Chill Chill. (Niet koud, maar de ‘’Chill’’ zoals jullie gewend zijn in Nederland)
Ok goed, cut out the crap, and let’s get back to bresttax. (vertaling: Niet lullen, maar zakken vullen)

Vorige week, ben ik met het gastgezin naar York, geweest om een toneelshow te zien, en daarna wat rond te wandelen in deze fabulous mooie stad. Het toneel ging over een Texaanse arbeider, die elke dag hard voor zijn centjes moet werken, en er van droomt om op een dag een eigen boerderij te hebben.(Haha loser, dat besteed je toch gewoon uit.) Het probleem is, dat hij moet zorgen voor een ander. Deze andere persoon, is helaas zwakzinnig en kan eigenlijk alleen maar fysiek arbeid verrichten. Voor de rest kan hij namelijk alleen aan knuffelbare diertjes denken. Al met al een interessante show, helaas wel met het echte Amerikaans ‘Texas’accent, dus niet geheel representatief voor York. Na het toneel zijn we door wat oude straatjes gelopen, alwaar ik opmerkte dat het erg lijkt op de wegisweg uit de Harry potter films. Toevallig stond daar buiten een oud vrouwtje te smoken, welke opmerkte dat platform 3 ¼ ook echt is opgenomen in York.

Afgelopen zondagavond zijn we ter ere van Moederdag (andere dag dan NL geloof ik), met het gastgezin naar een Italiaans restaurant geweest in het plaatsje Halifax.
Het was hier ongelooflijk druk, en de service liet wat te wensen over. Daarnaast was de speciale kaart voor Moederdag, ver uitverkocht, en heb ik tot 3x toe een ander menu uit moeten zoeken, wat me uiteindelijk bracht bij de pasta, welke ik uit mijn prille jeugd in den Bosch, maar al te goed kan herinneren. Het grappige is, dat ik het zelfs lekkerder kan klaarmaken dan hetgeen wat ik voorgeschoteld kreeg. (Veel te veel pasta, veel te weinig saus, wat een krenten)
Daarnaast is het Italiaanse bier ook niet veel soeps. Het flesje deed mij geloven, dat het top of the market, bier uit Italië was, echter was het zeer zwak van smaak (die Italianen kunnen dus gewoon geen bier drinken, zwak = weinig bitter te weinig hop, of slecht ras) en is het schuim binnen een paar seconden verdwenen. Ofwel, de Italianen kunnen geen bier brouwen, (slechte schuimstabiliteit) of ze kunnen niet afwassen (Immers; Vettigheid op je glas, is dodelijk voor schuim --> toch nog wat geleerd op school, hehe)

Afgelopen maandag begon mijn stage bij VMengineering. Dit is een engineering bedrijf, welke proceslijnen bouwt, implementeert, controleert en verbetert. Op dit moment is een van de grote klanten, Arla Foods in Leeds. Deze fabriek is pas nieuw, en heeft een ziekelijke capaciteit aan melkverwerking. Het probleem is dat er een aantal veranderingen moeten plaatsvinden in het verpakkingdeel van de lijn, en dat hierbij tot op heden, tonnen aan ponden de goot in vliegen omdat er geen onderscheid tussen ‘’rework’’ (slecht product, wat hergebruikt kan worden ) en afvalproduct (ook slecht product, maar niet herbruikbaar) wordt gemaakt door de afvulmachines. Mijn opdracht is dus, om daar iets op te verzinnen. Ik kan nog uren verder in detail treden, maar dat is helaas bedrijfsgeheim.

Maandag moest ik vanaf Dewsbury naar de hoofdvestiging in Bury, via Manchester. Helaas is het openbaar vervoer, niet vergelijkbaar met datgene in Nederland. De 1e klas trein is hier nog lelijker, dan oudste stoptrein in Nederland. Deze treinen waar ik over spreek, draaien ook gewoon op een verbrandingsmotor, en niet op elektriciteit. Heeft een van jullie die foto van die trein uit India wel eens gezien (met mensen op de trein, omdat het te druk is?)Dat idee had ik donderdagmiddag ook na het werk. Als je al kunt ademen in de trein, dan is dat van vrij hoogstaande luxe. De Engelsen geven aan dat in Nederland het OV fantastisch is, en dat je niet eens op borden hoeft te kijken welke trein het is, omdat ze zo fantastisch op tijd zijn in Nederland. Nou weet ik wel beter, maar misschien moeten wij Nederlanders wat minder klagen… Zeker als je ziet wat het hier meer kost!
Al goed, ik ben op het kantoor gearriveerd, alwaar ik uiterst vriendelijk ben ontvangen door de plantmanager Phil en zijn collega’s Brendan, Peter and Dick.
Brendan, is nog een vrij jonge gozer, uit Australië. Hij woont hier nu al 18 maanden, en moet over 2 maanden het land uit, als zijn visum niet wordt verlengd. Zou jammer zijn, want het is echt een aardige kerel.

Phil is tevens mijn stagebegeleider, en is een grote fanaat van motors. Ik heb hem verteld dat ik graag Ducati zou willen rijden, waarop ik zijn ogen zal glunderen. Hij vertelde tevens, dat hij met zijn collega’s vaak met de motor naar Nederland komt, om naar Assen, naar de wedstrijden te kijken. Vandaag kwam hij ook langs bij Arla, met zijn Triumph. Ik mocht er helaas geen rondje op rijden, maar zodra de deal is done, dan moet dat geen probleem zijn.
Ik ben met Phil naar de plaatselijke Engelse Gamma gereden om een paar werkschoenen. Ik sta echt versteld van wat de mensen voor je doen hierzo. Geld is hier lang niet een zodanig geluksmiddel als in Nederland. De kosten die ze hier voor mij binnen een week maken, zijn in mijn ogen gigantisch, en zou ik nooit durven verlangen tijdens een stage. Misschien dat ik hier wel blijf wonen ;) (Wat jullie natuurlijk enorm erg vinden ^^

Omdat ik deze week twee dagen training (voedingsmiddelenapparatuur) had in Warrington, verbleef ik 3 avonden in Premier Inn, hotel in Manchester. Heel aardig luxe hotel, met groot bed en mooie badkamer en tv. Ik heb even een rondje gemaakt door Manchester, en het valt op dat het hier echt gigantisch druk is. Files zijn vergelijkbaar tot erger dan de ring van Antwerpen, en je moet op straat blijven opletten dat je tegen niemand aanloopt.

Ik ben nu 2x bij Brendan, en zijn vriendin blijven eten, en hebben we gekeken naar het Australische football (Is weer net anders dan rugby, soccer en American football)
Dit onder het genot van HEINEKEN BIER!! PARTYYY MOEEHHHH!! Brendan heeft me tevens uitgenodigd om naar de wedstrijd tussen Manchester United en Chelsea te gaan. In andere woorden: FUCKING AWESOME DUDE! Het mooie is dat, ik die dag toevallig een geheel Manchester United wedstrijd kitje heb gekocht (van Rooney) dus het geluk kon niet op, toen Rooney de enige winnende goal scoorde.
Afgelopen donderdag was ik voor het eerst naar de fabriek in Leeds gegaan, om geïntroduceerd te worden aan het praktische deel van de stage. De Arla fabriek is echt gigantisch groot, en beslaat een terrein, waar je U tegen zegt. Na een dag wandelen door de fabriek met Brendan, waren we beiden compleet uitgeput, en zaten we helaas nog maar op ongeveer 30% van de fabriek.
Vandaag was een goede dag. Ik ben in mijn uppie met de procestekeningen door de fabriek gewandeld, en heb alles op een rijtje gezet, omdat het vertalen van een tekening naar een machine in de fabriek, vrij lastig is vanwege de moeilijk vele pijpleidingen, kleppen, verdeelkleppen etc. etc. Grappig genoeg, heb ik wel 5x moeten vragen waar ik was, omdat ik de weg niet meer terug kon vinden. (Ja, het is echt een doolhof)
Na het werk, moest ik naar de busstop, bij het hoofdkantoor. Omdat bij Arla niemand gebruik maakt van een fiets of openbaar vervoer, hebben ze niet de moeite genomen, om een voetpad aan te leggen. Altijd leuk om praktisch op de snelweg te lopen…

Ik zou nog graag uren door vertellen over wat ik tot nu toe gezien, en gedaan heb, echter gaat dat de leesbaarheid niet ten goede komen. Als ik terug ben in Nederland, zal ik voor de gene die dat wenst, mondeling een en ander toelichten, middels een private conversation, of een presentation.
Ik heb aan de onderkant even de positieve kanten weggezet tegen de negatieve kanten van Engeland voor degene die ook denkt om deze kant ook op te zoeken.

Ik wens jullie allemaal het beste daar in Nederland, doe geen dingen die ik ook niet zou doen! Ik zou zeggen: Sturen in de bochten, en geen snoep van vreemden aannemen ;)
CHEERS LADIES ‘nd LADS!

UK Positive:
Mensen zijn erg open en sociaal. Zelfs in een mensenmassa wordt je aangesproken.
De mensen zijn niet geldverslaafd.
Het landschap is fantastisch. Het zijn geen Mountains (zoals ik ze noemde) maar Hills. Maar hier geeft dat werkelijk een ‘’astonishing’’ uitzicht in de avond. Een beetje als the Hangover (in Vegas)
UK Negative:
Er zijn in de kleinere steden, veel moslims, welke vaak nog altijd de traditionele Burka dragen, welke je tegenwoordig minder ziet in Nederland. We want GEERT!
Het huren en verzekeren van een auto is gewoon impossible als je onder 25 bent, of geen rijhistorie hebt in het Verenigd Koninkrijk.
In mijn geval:
Het bedrijf heeft nog geprobeerd om wat te regelen, maar dan zou de verzekering 8000 Quid (ander woord voor je geld) bedragen. Dat is gewoon ziekelijk!
Ik ben bang dat de Engelse regering, een soort van verzekering heeft voor de verzekeringen die verkocht worden.
MEDE MOGELIJK GEMAAKT DOOR:
Martyn, Bev, Hollie, en Maik de BOER.

NIET GESCHREVEN OP MIJN I-PHONE.

  • 08 April 2011 - 19:24

    Bob:

    Toneelstukken, slechte service en Italiaans bier. Had je niet beter hier kunnen blijven?

  • 09 April 2011 - 06:37

    Tim:

    Whohoooo Dikke shizzle;P

  • 09 April 2011 - 07:16

    Moijer:

    Toneelstul was niet toevallig of mice and men?

  • 09 April 2011 - 07:53

    Martijn:

    Haha. Succes verder daar Ruben. Je vind nog wel italiaans restaurant met goed bier!

  • 09 April 2011 - 14:33

    Opa En Oma Vermorken:

    Hoi Ruben,

    Wij hebben ontzettend genoten van je prachtige reisverslag!
    Wij zijn er van overtuigd dat je het geweldig naar je zin hebt. Houden zo ruub!

    Met heel veel lieve groetjes,
    Opa en oma

  • 09 April 2011 - 14:44

    Natalie:

    Heeee Roeben!

    Erg leuk verslag! Netjes getypt! Heel leuk om te lezen! Je bent goed bezig jongen!!! :D

    Die typische engelse spreekwoorden en woorden zijn ook grappig om te lezen, zo leren we hier thuis ook nog is wat!

    Erg lief van iedereen daar dat ze zo goed voor je zorgen, klinkt inderdaad erg vriendelijk :P

    Het zal wel een hele ervaring zijn om op zulke grote bedrijfterreinen rond te moeten lopen, 30 % gezien en dan verdwalen, dat moet echt hudgeeee zijn!

    Manchester united tegen chelsea, inderdaad awesome vooral dat Rooney scoorde, haha en jij had net zo'n t-shirt gekocht! Dubbel pret! :D

    Kortom het klinkt echt super! btw papa heeft het elke dag over een auto, dus met een beetje geluk en snelheid heb je er binnekort eentje daar! Ik zal het wel een beetje pushen!!

    Ik kan niet w8e tot de 29ste dan kom ik ook naar Engeland!

    We're gonna have sooo much fun!!

    Groetjessss aan Martyn, Bev and Hollie en natuurlijk ook aan jouuu!

    Liefsss,
    Yourrr sisteerrr Natalie

    (ps. Wij hebben gisteren Harry Potter gezien, die nieuwe haha.. erg toevallig!)

  • 09 April 2011 - 18:54

    Eddy:

    Reading this i say, awesome. I like the bresttax, never heard of it.
    For Phil: A Duc 888 SP5 with Termignonis is the king of the battle of twins in Assen and the highest standerd of all sounds ever made by moterbikes. Carl Fogarty even needed more (>916) and was the English World Champ in a lifetime.
    And now fore something completely different:
    Ruben, hardstikke gaaf man wat je allemaal meemaakt. Ben jaloers. Ok, Italiaans eten smaakt niet in England maar ook niet in Nederland. Heb nog nooit iets lekkers Italiaans gegeten in een restaurant. Tuurlijk is het echte en enige "Vermorken" recept van spagetti het enige echte. Een beetje Italiaan krijg je nooit meer weg wanneer ze dat gegeten hebben.
    Binnenkort de Superbikes in Assen, nodig Phil en zijn maats maar uit voor een BBQ in Hulst na de races in Assen. Brendan en zijn vriendin zijn uiteraard ook van harte welkom. Wellicht kunnen we nog een derby tussen Hulst en Kloosterzande bekijken. Heftug.............
    Arla Foods lijkt mij super interessant. Arla is in mijn perceptie een toonaangevend bedrijf in de melkverwerking. Ik weet wel dat vele boeren in de UK er op mopperen maar dat is in Nederland met Campina weinig anders (wel minder). Boeren willen nu eenmaal een hogere melkprijs, dat is tenslotte hun inkomen.
    Openbaar vervoer valt me erg tegen. Ik doe mijn best om een Delorian voor je te kopen maar dat valt nog niet mee. Wellicht wordt het een Opel Dombo. Zelfs dat valt nog niet mee maar morgen zal ik wat garages afgaan (in Hulst is op zondag veel open).
    Martyn, Bev and Hollie are the ultimate place to live, there I'm sure of. Say greetz. Also to Phil, Brendan, Peter and Dick.
    Ruben, ben erg onder de indruk.
    Intussen ben ik nog steeds bezig mijn John Deere te verkopen.
    Say also greetz to Fat Bollocks,
    Eddy the Eagle

  • 11 April 2011 - 08:17

    Noël Ronald Thea:

    Haay Ruben,,

    Klinkt goed man,
    Ik zal je wel een paar kratjes jupiler opsturen.

    BTW doe de groeten aan Phil, is ook nog mijn Stagebegeleider geweest.

    Ksje

  • 11 April 2011 - 15:53

    Joris Danny Desiree:

    Dear Ruben,

    Ik had niet zo'n uitgebreid reisverslag van je verwacht :p, maar zo te lezen vermaak je je daar wel!
    Enjoy your time!
    En doe de groeten aan je stagebegeleider! :p

    kiss Joris

  • 13 April 2011 - 18:51

    Jennyvermorken:

    Hoi ruben,
    Weer een geweldig reisverslag,Super!!!
    Ik wil je even laten weten dat ik een nieuwe baan heb bij ICL-IP in terneuzen BV. Ik moet maandag al aan de slag.
    Begin met een veiligheids cursus .
    Wordt een spannende week?????
    Ik ga ook in de ploegen werken, pas na twee weken in de continu, Dus extra 28% Toeslag op mij loon.
    Groetjes je moeder.

  • 26 April 2011 - 13:04

    Liekje.:

    Hé Ruben!
    Leuk dit alles zo te lezen, hoor de verdere verhalen wel weer wanneer je terug bent.
    Veel succes en plezier nog.
    Kus.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Dewsbury

Ruben

Actief sinds 13 Maart 2011
Verslag gelezen: 217
Totaal aantal bezoekers 6728

Voorgaande reizen:

27 Maart 2011 - 30 Juni 2011

UK 2011

Landen bezocht: